Pohybová hra:
- Všichni kdo mají rádi. Děti na židličkách nebo polštářkách v kroužku. Jedno stojí uprostřed (nebo paní učitelka) "Všichni kdo mají rádi jablíčka si vymění místa"...tan na koho nezbude místo nyní ptá.
- hrajeme pohybovou hru „Cibulenka"
- hra Kompot
- Hra: horký brambor
- Na zaklínadlo: Čaruji, čaruji, ještě dnesk, at je tady černý les. A v něm samé třešně, mrkve, hrušky...apod. ..Děti se přemístí podle daného ovoce nebo zeleniny k obrázku stromu nebo záhonu. Předchází povídání o tom, co roste na stromě a co v záhonu.
- Všichni domů: Děti mají v prostoru třídy polštářky - jejich domečky. Uč. vyzve děti, aby šly za ní do zahrady na jablíčka...společně trháme jablíčka (natáhnout a dolů do košíčku) Jakmile uč. zavolá: "Prší rychle domů!" děti si sednou zpět na polštářky.
- PH - o šípkové růžence - "stronzo":"Všechno živé na zámku je zakleté do spánku."
- výroba modelíny ze slaného těsta. Vodu přidáváme, když se nám těsto zdá suché. Nemělo by se drobit. Pokud je těsto příliš vlhké a lepí se, přidáme naopak trochu mouky:
2 díly
(kelímky atp.) hladké mouky
1 díl
(kelímek) soli
1 díl vody
(přiléváme postupně)
- z víček od pet lahví "nekreslíme" na zem jednotlivé druhy ovoce a zeleniny
- Z barevných víček (které barevně představují jablíčka..aj.) vytvoříme na stole vzor, případně nakreslíme kolečka pastalkami...dítě pak započastou řadu dokončí.
- rozložené obrázkové kartičky, kde jsou různé druhy ovoce a zeleniny. Děti se snaží správně rozstřídit ovoce a zeleninu a také správně pojmenovat. Kartičky s ovocem dávají děti k obrázku s jablkem a zeleninu k obrázku s okurkou. Dále mohou děti říkat, kde ovoce nebo zelenina roste, například – okurka, jahody na záhoncích na zemi, rajská jablíčka na keřích, jablko, hruška, švestka – na stromě, mrkev, celer – v zemi apod.
- ochutnávání ovoce a zeleniny nakrájené na menší kousky. Děti ochutnávají jednotlivé druhy a snaží se specifikovat chuť – sladké, hořké, kyselé, měkké, tuhé, tvrdé apod. Děti zkouší také poznat jednotlivé druhy ovoce a zeleniny pouze podle chuti, aniž by ho předem viděly.
- výroba vlatstního ovocného či zeleninového salátu. - jablíčko do mísy dám, k němu hruštičku a banán. Vitamíny promíchám a salátek sobě dám - mňam, mňam, mňam.
- posloucháme a přednášíme báseň „Princeznička na bále", později báseň spojíme s pohybem.
- vyzkoušíme si sklizeň brambor a na základě porovnávání je budeme třídit podle velikosti - všímáme si rozdílů, slovně je vyjadřujeme
- vytváříme tiskátka z brambor, tiskáme bramborovými tiskátky - rozvíjíme fantazii dětí
- cvičíme s bramborou, házíme bramboru na určený cíl - košík
- závodíme s bramborou (po vyznačené trase děti kutálejí pomocí klacíku bramboru k cíli
- pohádka „O řepě" - využijeme text pro činnost dramatiky, matematických představ, výtvarné činnosti apod. Čteme a posloucháme pohádku
- upevňujeme matematické pojmy první, poslední, před, za, hned za, hned před...a číselnou řadu 1 - 6 (pohádka „O řepě")
- cvičíme s padákem „Zajíc v řepě" - polovina dětí drží padák a druhá polovina jsou zajíci - pod padákem máme řepu (drátěnky) - při básničce děti mávají padákem nahoru a dolů a zajíčci sbírají řepu - při posledním slově básničky padák padá na zem, na zajíce v řepě - chycení zajíčkové
- hrajeme pexeso s obrázky ovoce a zeleniny
- vytváříme „Jablíčka" - mačkáme barevný papír, děti procvičují drobné svalstvo ruky (jablíčka využijeme při cvičení a následně na vytvoření ovocného sadu)
- vytváříme tiskátka z jablíček, půlky jablíček otiskujeme a tuší dokreslujeme detaily - posilujeme fantazii a představivost dětí
- vytváříme vlastní puzzle z namalovaných obrázků
- cvičíme cviky zaměřené na rovné držení těla a rovná záda - jablůňka roste, vytahuje se, naklání se ve větru...
- cvičíme s papírovými jablíčky
- cvičíme s relaxační hudbou - pomalé a ladné pohyby, vítr houpe stromy (využití šátků)
- zpíváme píseň „Pod naším okýnkem" - píseň spojíme s pohybem
- zpíváme, rytmizujeme a hrajeme „na tělo" při říkance „Byla jedna babka, prodávala jabka, za děravý groš, prodala jich koš"
- šípky - výzdoba - větvičky ve váze - malování šípků (tuš - špejlí nebo rozvoukávat ústy (brčkem), šípek - otisk palečku s červenou barvou)
- stromek z jeřabin - do půlky brambory zapíchneme větvičku z borovice a na jehličí napíchneme jeřabiny
- ukázky hub, názvy, zajímavosti - atlas hub - jedlé, jedovaté (upozornit na nebezpečí otravy)
- pracovní činnost - muchomůrka - vytrhávání červeného papíru a lepení (klobouk houby), vytrhávání a mačkání bílého papíru do kuliček a lepení (dokončení muchomůrky), vystřihování muchomůrky - výstavka, lze využít i pro práci na koberci - rozmístění muchomůrek na koberci, jedno dítě má zavázané oči a druhé ho vede tak, aby žádnou muchomůrku nerozšláplo
- výroba panáčka Bramboráčka s využitím brambor, mrkve, fazolových lusků, papriky, okurky, slámy, koření, špejlí a dalších pomůcek (např. skartovaného papíru vhodného na vlasy, kukuřičných listů)
- zdolávání překážkové dráhy na zahradě MŠ s bramborou na lžíci (úkolem bylo projít slalomem mezi kuželkami
- výroba sluníček z plátků cukety, párátek, koření (do plátků cukety děti zapichují po obvodu párátka jako paprsky a pak ozdobí obličej kořením - hřebíček, badyán)
- výroba ježků z rozpůlených hrušek, párátek, koření (špička hrušky tvoří čumáček, na záda zapichujeme párátka jako bodlinky, oči dozdobíme z koření) - rozkrojené plody děti pozorují (uložení jadérek v jádřinci)
- navlékání kousků ovoce, jeřabin a šípků na náhrdelník (děti navlékají na vlasec předem nasbírané a provrtané plody, dělali jsme i jehlou a šlo také)
- tiskání půlkou jablíčka namočeného v barvě (mohou pozorovat tvar rozkrojeného jablka a porovnat s tvarem hrušky)
- leporelo O jablůňce
- Modelína -tělo šneka a ulita -kaštan
- Motivace - pohádka o šípkové Růžence - vysvobození princezny - udělat náhrdelník z šípku, hledání princezny - oči zavázané - zatočit - podle zvuku
Básničky:
Kaštánek
Byl jednou kaštan na stroměa chtělo se mu spát.A spal a spal, i ve dne spal,až z toho stromu spad.
Roztrhl se mu kožíšek,kaštánek nahý byla přes zahrádku - kulíšek-rychle se odkulil.
Kulili - kuli - kulili,trávy se k němu tulilya on se tulil k nim a k hlíněa v důlku potom tuze línězív jednou, dvakrát, třikrát zíva zase spal dál jako dřív...
Koulela se ze dvora, tááákhle velká brambora.
Neviděla, neslyšela, že odněkud ze shora padá na ní závora.
Kam koukáš, ty bramboro? Na tebe, ty závoro.
Kdyby tudy projel vlak, byl by z tebe bramborák!
Dokud švestka nedozraje,
chudinka, jen zelená je:
počkejte, až dozraje,
potom pěkně modrá je.
Česat jablka, to je snadné:
jedno chytíš, druhé spadne,
udělá bum do trávy
anebo bác do hlavy,
po trávě se koulí,
na hlavě máš bouli.
Koulelo se, koulelo, zelené jablíčko,
komu ty se dostaneš, má zlatá Ančičko?
Koulela se, koulela dvě naproti sobě,
komu bych se dostala, než Jeníčku tobě!
Zelené jsou hruštičky, červené zas trešničky. Žlutá bývá meruňka, dává nám ji maminka. Švestka je zas modná, v koláči je dobrá. Všechno dobré ovoce, barevné je velice.
Další básničky o plodech podzimu k vyhledání zde
Žádné komentáře:
Okomentovat