pátek 9. října 2015

Příprava: můj domov a kamarádi ve školce



Básnička s pohybem:
Co ta očka vidí,                       (rozhlížíme se kolem sebe, ruku máme nad obočím)
vidí, vidí lidi.                            (vzájemně na sebe ukazujeme)
Tátu, mámu, holčičku,              (počítáme na jedné ruce)
kluka, dědu, babičku.               (počítáme na druhé ruce)
Spolu bydlí v domečku            (obejmeme svoje tělo)
na zeleném kopečku.               („kreslíme kopeček“)


Kamarád to je ten, co mě má rád. (na kohokoliv ukážeme, položíme ruku na srdce)
Pomůže mi, poradí   po vláskách mě pohladí. (pohladíme kamarády vedle sebe v L i P)
Kamarád, kamarád,   to je ten, (ukážeme na kamaráda)
koho mám rád. (ruka na srdce)    Pomůžu mu, poradím,
po zádech ho pohladím. (pohladíme kamarády po zádech)
Všichni jsme tu kamarádi,   protože se máme rádi. (poslední větu zakřičíme)


Stavíme si domeček
„Postavte si domeček!“
radil nám náš dědeček.
„Nejdřív stěny postavíte,
potom dveře zavěsíte.

Ještě okna a pak střechu.
A zahrádku pro potěchu.
A v ní bude plno kvítí!“

Nad hlavou nám slunce svítí.
Dáme se hned do práce,
po ní bude legrace.
(ruce spojené nad hlavou – střecha domu)
(ťuknutí prstem do spánku)
(předpažení rukama, naznačení stěn domu)
(oběma rukama děti ve vzduchu nakreslí velký obdélník)

(ruce spojené nad hlavou)
(poskakování na místě, ruce v bok)
(stoj, ruce vzpažené nad hlavou, kývání celým tělem)

(stoj, ruce v bok, záklon hlavy)
(ruce pokrčit v loktech, „ukážeme svaly“)
(ruce v bok, otočka dokola)

Básničky:
Náš táta šel na houby.
Jestli on tam zabloudí.
Nezabloudí, těšte se.
On nám houby přinese. 

Paní učitelka chodí a říká básničku a pak pohladí poslední vždy jednu houbičku a ta se připojí a tak se to opakuje, až se houbičky vysbírají.


Já jsem malý pořádníček,
když je po hře, vždycky sám,
auto, koníčka i míček
na místo zas pěkně dám.
Čím dřív uklizeno všude,
čím dřív hračky v pořádku,
tím víc mámě času zbude,
na veselou pohádku.

Rozhlédni se tu a tam,
uvidíš, že nejsi sám.
Všude je tvůj velký svět,
pojď si o něm vyprávět.
Povíme si pohádku,
třeba o tom kuřátku (káčátku, koťátku, mláďátku, děťátku apod.).
Nakreslíme sluníčko,
trávu, kytky, jablíčko.
Jsme tu všichni kamarádi
a máme se všichni rádi. 

Táta včera v šatníku zatloukal pár hřebíků.
bum,bum,bum,až se třásl celý dům.
V kuchyni zas maminka každou chvíli zacinká
pokličkou, velkou, nebo maličkou.
Naše malá Monika taky v hudbě vyniká,
ta hraje: na skleničku od čaje.
I náš Véna ve zvyku, umí dělat muziku
panečku! vařečkou o vařečku.
Když my hrajem: do re mi, každý pozná, 
co jsme my, jediná muzikantská rodina.



Posadí se hodná holka, posadí se hodný kluk.
Pak si oba pěkně lehnou, leží tiše, ani muk.
Na zádíčkách leží holka, na zádíčkách leží kluk.
Pak na bříška překulí se, leží tiše, ani muk.
Na bobečku sedí holka, na bobečku sedí kluk,
pak na špičky vytáhnou se, zvednou ruce, ani muk.
 
Velké kolo uděláme,
my se spolu rádi máme.
Kdo si s námi půjde hrát,
ten bude náš kamarád.

Pořádníček
Já jsem malý pořádníček, vím kam patří malý míček, medvěda i stavebnici, uklidím si na polici

Aktivity:

  • Hrajeme hru: velká pavučina– děti sedí v kruhu; začínající dítě drží klubíčko vlny a představuje se ostatním, pak řekne jméno kamaráda, kterému klubíčko posílá, to pokračuje. dítě chytne konec vlny a klubíčko pošle dalšímu z dětí; po vystřídání všech dětí jsou všichni „spojeni pavučinou“
  • Začarovaná rodina (zvířecí rodina)
  • Posílání míče - při poslání řeknu jméno kamaráda, obměna: řeknu jméno kamaráda + udělám pohyb. Dítě, kterého jsme jmenovali, pohyb opakuje a vymysli jiný...
  • Hra: fujafice - jedno dítě, jde za dveře, jiné přikřijeme prostěradlem nebo dekou. Dítě, které danou situaci nevidělo, ptž bylo za dveřmi hádá, kterého kamaráda fujavice přikryla.
  • Pohybová hra s míčem – Vyvolávaná  - Děti stojí v kruhu, lektorka ve středu vyvolá dítě a vyhodí míč a ustoupí, vyvolané dítě míč chytá a hází dál
  • Didaktická hra - Jak se jmenuješ - Principem hry je rytmizace a melodizace jmen dětí. Na otázku učitelky nebo dítěte ostatní děti svá jména rytmizují a melodizují.
  • Procvičujeme jména rodičů, sourozenců, příp. dalších členů rodiny diskutujeme na téma příbuzenské vztahy- Kdo je kdo – máma, táta, děti = sourozenci, rodiče táty, rodiče mámy = prarodiče, sourozenci matky, sourozenci otce, jejich děti.
  • Kdo ti stojí za zády – dítě ve středu má zavázané oči, za něj se postaví jiné a řekne : Kdo ti stojí za zády?, jiná varianta – poznávání po hmatu
  • Velké kolo uděláme, protože se rádi máme. Kdo si s námi nechce hrát, může v koutě tiše stát.... děti vytvoří dvojice na zvukový signál, trojice…atd.
  • Navlékání náhrdelníku pro kamaráda – prosociální, těstoviny
  • Řadit geometrické tvary na podložce a vytvářet obrázky – dům
  • Posíláme si pohlazeníve směru hodinových ručiček pohladíme postupně kamaráda po hlavě 
  • Jak si zvířátka měnila domeček - Děti si rozeberou kolečka z umělé hmoty (pomůcka na cvičení). Položí si je na zem někde v prostoru herny. Budou to jejich domečky. Na povel učitelky: Zvířátka, vyměňte si své domečky! děti vybíhají ze svého domečku a hledají si jiný prázdný. Jde o obdobu hry Na škatulata. 

Žádné komentáře:

Okomentovat